Skingra dimman och avromantisera nätdejten

Idag tänkte jag faktiskt belysa ett spännande område. Jag har reflekterat en del över hela det här fenomenet med att nätdejta. Ska inte sticka under stol med att jag provat detta kontaktmedium både en och två gånger, med ganska varierat resultat. Fast i slutändan har det ändå blivit skit av alltihop.

Det sägs ju att det, tillskillnad från krograggen, är så bra med nätet. Man får tid att lära känna personen och känna om det klickar innan man träffas. Inte bara låta fyllan tala och sen ha ågren över den där ödlan som ligger och flämtar jämte en i sängen dagen efter. Det låter väl jättebra, inte sant?

Fast egentligen undrar jag om det verkligen funkar. Kan visserligen inte utgå från någon annan än mig själv, men visst är det lite märkligt att förväntningarna alltid verkar vara skyhöga och att det verkar jättebra när man ses och när man ses väldigt gärna vill ses igen, men att det sen blir knäpptyst? Denna nästintill oskrivna regel verkar anammas av den stora majoriteten som raggar folk på nätet. Det står jämt och ständigt att det är något seriöst som avses, och att one night stands inte är något för dem. Men det är i slutändan precis det som det blir. Nätdejten är det nya krogragget, fast med mycket mycket mer falskhet.

Det är som att illusionen bryts när de två personerna från nätet möts. De gulliga smsen upphör, likaså de spontana msn-konversationerna. Istället låtsas man som att allt är fint, det var trevligt att ses och vi måste måste göra detta igen, men har liiiite mycket att göra just nu. Kan se lite senare? Själv sitter man där och undrar vad det var för fel man gjort?

Eller jag vet inte... eller så är jag helt enkelt en förjävla tråkig människa i verkliga livet och förbannat trevlig när jag sitter bakom skärmen. Då föredrar jag faktiskt krograggandet, för då byggs inte några luftslott upp utan den bistra sanningen uppenbarar sig relativt omgående. Och skulle det vara så att man dagen efter känner att det här var ett rejält misstag (spriten är alltid bra att skylla på), så brukar det istället lösas genom att man inte byter nummer, inga hejdåkyssar, inga löften om att ses snart igen utan det räcker med ett "tack för i natt, ha det fint..ses säkert ute nån mer gång".


Dagens låt:
Squeeze - Cool For Cats


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0