Ska jag överge Microsoft?

Det hela började för ungefär ett och ett halvt år sen. Jag köpte mig en ny dator och med den följde Windows Vista. Hade inte hört mycket positivt om detta och övervägde både en och två gånger att blåsa ut hela hårddisken och lägga in den gamla trotjänaren XP. Men istället började jag titta på alternativa operativsystem. Mac OS Leopard som används på apples burkar hade genom hackning blivit tillgängligt även för de som inte ägde en dator med ett äpple på. Givetvis testade jag detta, och det funkade väl hyfsat, men än idag finns det t ex inte stöd för mitt wifi-kort. Så jag fick vackert övergå till Vista igen. Tyckte att Windows ändå var ganska smidigt att ha. Hade tidigare testat Linux distron Ubuntu, men kände att jag inte orkade hålla på och greja en gång till.

Så för ungefär en vecka sen släpptes Spotify i en ny version där man nu äntligen kan integrera sina egna mp3'or i sina spellistor. På pappret skitbra, men av någon anledning så hänger sig min dator allt som oftast när jag spelar dessa. I ren frustration började jag återigen se mig om efter ett alternativ till Windows. Kände att jag skulle ge Ubuntu en ny chans. Det har ju trots allt hänt en del sen sist.

Installationen var jättesmidig, och allt funkade direkt från start. Trådlöst nätverk, grafikkort, tja allt du kan tänka dig. Det bootar upp mycket snabbare, och har ett fräschare utseende än Vista. Spotify verkade till en början ha samma problem här, men efter lite fipplande med diverse inställningar har det nu funkat i närmare sex timmar utan problem.

Tack vare ett "program" som heter Wine så kan man köra vissa windowsapplikationer (t ex spotify), så det känns inte heller som man kommer gå miste om särskilt mycket. Har inte riktigt bestämt mig om jag vågar överge tryggheten i Windows ännu, ska utvärdera det över en tid först. Men än så länge är jag riktigt nöjd. Datorns fläkt har dessutom varit väldigt tyst idag vilket jag ser som ett mycket gott tecken.
Dagens låt:
Royal Republic - Tommy Gun

Kommentarer
Postat av: Anna

Pappa ville fixa den där Linux-Ubuntu-saken till mig också, eftersom han älskar att hålla på med diverse datornördsgrejer. Men jag tackade nej till det. :D Jag har XP på de två datorerna som jag använder, den tredje har Vista och den ligger mest och skräpar, haha.

2010-05-07 @ 14:29:53
URL: http://mittlivsomguide.blogg.se/
Postat av: Madde

Hejhej:) Skulle du vilja hjälpa mig om du vill/kan med att kolla in min kategori om tjejsnack, sex och kärlek och säga vad du tycker är bra eller dåligt?:) eller något som du tycker är viktigt att ta upp:) Har inte sätt någon som har denna kategori så jag har den för att hjälpa och för att det är ett kul ämne:) Skulle vara jättesnällt! Hoppas allt är bra med dig:) Tack på förhand!

2010-05-07 @ 14:47:52
URL: http://madeleinebjornlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0